زندگی نوآورانه جوان‌ترین شهید مدافع حرم الگوی جوانان ایرانی | جایزه جوان نوآور ماندگار

زندگی نوآورانه جوان‌ترین شهید مدافع حرم الگوی جوانان ایرانی | جایزه جوان نوآور ماندگار

زندگی نوآورانه جوان‌ترین شهید مدافع حرم الگوی جوانان ایرانی

image_pdfimage_print

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب طرح جایزه عالی جوان نوآور ماندگار را در دستور کار خود قرار داده است. در این جایزه جوانانی که مسئول اجتماعی هستند و با مولفه‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای جوانان انقلابی در بیانیه گام دوم انقلاب درنظر گرفتند، شناسایی خواهند شد.

در همین راستا گفت و گویی با «امین پیرمحمدزاده»، دبیر جایزه جوان نوآورماندگار پیرامون این جشنواره ترتیب دادیم، که ادامه مشروح آن را می خوانید:

طراحی «جایزه جوان نوآور ماندگار» با چه اهدافی انجام شده است؟

جایزه عالی جوان نوآور ماندگار با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد غرب و با همکاری موسسه فرهنگی هنری مطالعات جامع رستا و سازمان ها و وزارتخانه های مختلفی همچون صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد حفظ و نشرآثار دفاع مقدس و جمعیت جوانان هلال احمر همکاران برگزار می شود.

جایزه  جوان نوآورماندگار در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و نوآوری اجتماعی طراحی شده است. رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه جوانان مواردی را اشاره کردند، به همین جهت ما جایزه‌ای را طراحی و در آن نشان عالی شهید «مصطفی موسوی» جوانترین شهید مدافع حرم را طراحیکردیم.

 این جایزه درصدد است، جوانانی که نوآورانه فعالیتی را انجام داده و در کشور و منطقه خود مشکلی را رفع کرده اند، شناسایی و این نشان و جایزه را به آنان تقدیم کند.

 تلاش جایزه این است که با امید و ایمان به برکت جریان‌سازی نوآوری، بحث نوآوری اجتماعی را که از نظر ما، سازماندهی نوآوری‌های اجتماعی نسل جوان است و می‌تواند رکن اساسی دستیابی به توسعه پایدار کشور باشد، شناسایی کرده و جوانانی که هم‌راستا با مولفه‌ها و شاخص‌هایی را که مقام معظم رهبری در رابطه با یک جوان مومن و کنشگر انقلابی مطرح کردند، شناسایی کند.

جوانان باید نوآوری ها و آثارشان را در چه محورهای به جایزه جوان نوآور ماندگار ارسال کنند؟

نوآوری اجتماعی جوانان باید در محورهای علم و پژوهش معنویت و اخلاق در اقتصاد و در سبک زندگی، استقلال و آزادی و عزت ملی باشد که همه این‌ها یک زیر محور‌های خواهد داشت که در حوزه دانش و فناوری در حوزه فرهنگ جهادی مسائل دینی و ملی در حوزه تحقق شعار سال ابلاغی مقام معظم رهبری و حوزه‌های مختلف و مسائل نوظهور و مجازی را که افراد برای حل مشکلاتی که هست را حل کرده باشند، نشان شهید موسوی را تقدیمشان خواهیم کرد.شرکت کنندگان باید آثارشان را در سایت javanprize.org به صورت متمرکز بارگذاری کنند.

علت انتخاب شهید موسوی به عنوان الگو برای جوانان در این جایزه چیست؟

شهید سیدمصطفی موسوی، دانشجوی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و جوانترین شهید مدافع حرم بود که در ۲۰ سالگی برای دفاع از حریم کشور و حرم شهید شد.وی جوانی خلاق و نوآور بود و طبق گفته مادرش او از ابتدای کودکی به‌دنبال کارهای خلاقانه و ایجاد نوآوری بوده است یک کتاب مرتبط به شهید سردار سلیمانی نیز همراه خود به جنگ برده بود که در یکی از ملاقات‌های خود با سردار شهید قاسم سلیمانی از او خواسته بود کتاب خود را برایش امضا کند که سردارهم در پاسخ گفته بود من دست شما را می‌بوسم و شما باید به من امضا بدهید، من نباید به شما جوانان امضا بدهم.

شهید مصطفی موسوی زندگی نوآورانه‌ای داشت و یک زیردریایی ساخته بود که در شرف ثبت بود. به همین جهت وی در این جایزه به عنوان الگو برای جوانان معرفی شد.

جریان سازی نوآوری در این جایزه در چند بخش و محور باید تهیه و به این فراخوان ارسال شود؟

در این جایزه طرحی با عنوان جریان‌سازی نوآوری در حل مشکلات اجتماعی وجود دارد این طرح سه بخش دارد که یک بخش ثبت ایده است. در واقع اگر کسی ایده‌ای دارد می‌تواند ایده خود را ثبت کرده و ما این ایده‌ها را به شرکت‌های استارتاپی، صندوق نوآوری ریاست‌جمهوری و معاونت علمی ریاست‌جمهوری معرفی کنیم. بخش دوم نیز طرح ثبت مشکلات اجتماعی است که به افراد برنامه ثبت مشکلات اجتماعی را خواهیم داد تا مشکلات را ثبت کنند و سپس این مشکلات را با کمک شرکت‌های استارتاپی و با مشارکت افرادی که این مشکلات را ثبت کرده‌اند، حل می‌کنیم. بخش سوم نیز به این شکل است که اگر یک شرکت یا فردی خلاقیتی و نوآوری را انجام داده باشد و یک مشکلی را حل کرده باشد، اما اثر‌گذاری آن کمتر بوده است، آن طرح را به شتاب‌دهنده‌های صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی ریاست‌جمهوری وصل می کنیم تا بتوانند کار نوآورانه و خلاقانه را انجام دهند.

آثار رسیده در چه شاخص هایی ارزیابی می شود؟

 در سنجش‌های مدل جایزه، با استناد به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری و همچنین مقالات بین‌المللی در حوزه نوآوری اجتماعی، هشت شاخص ارزیابی را در نظر گرفته‌ایم.

خلاقیت و نوآوری، معنویت و اخلاق، چشم‌‌انداز انقلابی، پایداری، کیفیت زندگی، مشارکت و شبکه‌‌سازی، علمی و محتوایی و قانون‌پذیری شاخص‌های اصلی سنجش آثار هستند که هرکدام به زیرشاخه‌هایی تقسیم می‌شوند که خلاقیت، نوآوری و ابتکار ایرانی را در ایده طرح مورد سنجش قرار می‌دهیم.

 پایه‌های اصلی جایزه براساس گام دوم انقلاب همچنین حرکت انقلابی و تاثیرگذار شهید سلیمانی بنا شده است و جوانان می‌توانند اقدامات نوآورانه خود را که منجر به حل مشکلات اجتماعی شده است، در پایگاه اینترنتی جایزه جوان نوآور ماندگار به نشانی www. javanprize. org ثبت کنند، آثار ارسالی پس از بررسی در چهار مرحله توسط داوران ارزیابی می‌شود.

شرایط سنی شرکت در این جایزه چیست؟ منتخبان جایزه چه زمانی معرفی می شوند؟

این جایزه ویژه جوانان ۱۸ تا ۳۵ سال است. در بحث آزاد محدودیت ملیت وجود دارد، ولی محدودیت مذهب وجود ندارد و هر مذهبی که در جمهوری اسلامی مورد تایید است، می‌توانند در این جایزه شرکت کنند.

در بحث دانشجویی نیز از آنجا که دانشجویان زیادی را در کشورهای مختلف داریم، در این حوزه هیچ‌گونه محدودیت ملیتی وجود ندارد. به‌طورمثال اگر یک دانشجوی خارجی در ایران حضور داشته و کار نوآورانه انجام داده باشد که این کار در کشور اثر‌گذار باشد از او حمایت خواهیم کرد.

مهلت ارسال آثار تا دوم اسفند ۹۹ است و داوری‌‌ها از سوم اسفند شروع می‌شود و برندگان استانی در روز ولادت حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان معرفی می‌شوند، همچنین ۲۹ فروردین سال۹۹ برندگان نهایی معرفی می‌شوند.

در سطح ملی به یک نفر نشان شهید موسوی اعطا خواهد شد، زیرا که از آنجا که شهید موسوی درسن ۲۰سالگی شهید شد، یک نشان ۲۰ساله شهید موسوی نیز به یک برگزیده اگر در ۲۰سالگی باشد، تقدیم خواهد شد.