دکتر داداندیش در مراسم اختتامیه جایزه ملی جوان نوآور ماندگار: طرح جایزه یک ایده نوآورانه بود/ شهادت و ایثار از ارزش‌های مورد احترام و اجماع مردم | جایزه جوان نوآور ماندگار

دکتر داداندیش در مراسم اختتامیه جایزه ملی جوان نوآور ماندگار: طرح جایزه یک ایده نوآورانه بود/ شهادت و ایثار از ارزش‌های مورد احترام و اجماع مردم | جایزه جوان نوآور ماندگار

دکتر داداندیش در مراسم اختتامیه جایزه ملی جوان نوآور ماندگار: طرح جایزه یک ایده نوآورانه بود/ شهادت و ایثار از ارزش‌های مورد احترام و اجماع مردم

image_pdfimage_print
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار کرد: اختتامیه نخستین دوره جایزه ملی جوان نوآور ماندگار- نشان شهید موسوی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، مراسم اختتامیه جایزه ملی جوان نوآور ماندگار، با حضور آقامیری، رییس شورای راهبری جایزه و دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی، واعظی رییس دفتر رییس جمهور، صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علمایی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی پروین داداندیش، رییس جایزه و دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، اوحدی، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، وحدت، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، صالحی آرا، سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی، پیرمحمدزاده، دبیر جایزه، معاونین و مسئولین لشگری و کشوری و دانشگاه آزاد اسلامی در روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ با رعایت پروتکل های بهداشتی در تالار وحدت برگزار شد.

بر اساس این گزارش، داداندیش، رئیس نخستین دوره جایزه ملی جوان نوآور ماندگار در آغاز سخنان خود، ضمن تبریک عید سعید فطر و تقدیر و تشکر از تمام میهمانانی که بصورت حضوری و مجازی در این مراسم شرکت داشتند گفت: افتخارم این است که خدمتگزار جوانان این مملکت، خصوصاً دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب هستم.

دکتر داداندیش در ادامه سخنان خود، با ادای احترام به مقام والای شهدای ۸ سال دفاع مقدس، شهیدان مدافع حرم، شهیدان مدافع سلامت افزود: خدا را شاکرم که این توفیق را داشتیم تا در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری، برای تداوم راه پر افتخار شهدا، زنده نگهداشتن یاد و مرام این شهیدان و همچنین معرفی و اعتلای آرمانهای این عزیزان، قدمی هرچند کوچک با حمایت ها ی شما خوبان برداریم.

رئیس نخستین دوره جایزه ملی جوان نوآور ماندگار گفت: همانطور که مستحضرید، شهادت و ایثار از ارزش‌های مورد احترام و اجماع مردم این سرزمین بوده است و با انقلاب اسلامی این مفاهیم ارزشمند و شیعی با رشادت ها و فداکاری ها، نوآوری ها و پایداری جوانان ایرانی نه تنها گره گشای ما در دوران سختی کشورمان شد، بلکه از مرزهای ما گذشت و الهام بخش جوانان و مردم مسلمان منطقه شد.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب خاطر نشان کرد: شهید موسوی، یکی از این جوانانی است که در ۲۰ سالگی پیام رهبر انقلاب را شنید، پیام جد بزرگوارش امام حسین علیه السلام را با گوش جان شنید و در بهترین سال های جوانی برای حفظ حیات جمهوری اسلامی، در خارج از مرزهای وطن، برای نابودی دشمنان قسم خورده این مملکت و مسلمانان، نابودی داعش و دشمنان بی رحم مردم منطقه جنگید. شهید موسوی رسالت زمان خودش را به خوبی درک کرد تا آنجا که بعد از سالها درس و مطالعه و سپس قبولی در رشته مکانیک واحد تهران، دانشگاه و تحصیل را کنار گذاشت و با کسب اجازه و رضایت از پدر و مادر، راهی جبهه های نبرد شد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود پیرامون شکل گیری طرح جایزه ملی جوان نوآور ماندگار یادآور شد: طرح جایزه یک ایده نوآورانه بود، که یکی از اساتید جوان واحد تهران غرب، برای تحقق منویات مقام معظم رهبری، اعتلای ارزشهای دانشجویان شهید و بازاندیشی در مفهوم شهادت و ایثار، نوع‌دوستی و پاسداری از جوانان و نوجوانان، کمک به شکوفایی مفاهیم ارزشمند شهادت، ایثار، از خودگذشتگی و نوع دوستی و پایداری و مقاومت، در سال ۱۳۹۷ طراحی شد.

دکتر پروین داداندیش ادامه داد: پس از مطالعه دقیق بیانیه گام دوم انقلاب و تبادل نظر با اساتید برجسته رشته‌های مختلف و همینطور برگزارکنندگان جایزه های مختلف در کشور، گفتگو با بیش از ۲۱ دستگاه و نهاد مرتبط با موضوع جوان، شهید و موضوعات مرتبط با نوآوری اجتماعی، بالاخره دبیرخانه جایزه جوان نام ماندگار در دی ماه سال گذشته در سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور مسئولین دانشگاه و مسئولین کشوری افتتاح شد.

رییس واحد تهران غرب در ارتباط با فعالیت سرای نوآوری در این واحد دانشگاهی گفت: همانگونه که مستحضرید سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی یک زیست‌بوم نوآوری است که در سال های اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی کلید تاسیسش خورده و خوشبختانه واحد تهران غرب مفتخر است که سومین سرای نوآوری را در واحد خودش تاسیس کرده است.

ایشان خاطر نشان کرد: امیدواریم که این جایزه با جریان‌سازی نوآوری و فرهنگ‌سازی مفهوم نوآوری اسلامی، بتواند الگوهای نوآوری را برای حل مسائل و مشکلات اجتماعی، محله، منطقه و کشور شناسایی کند و زمینه‌های شتابدهی و حمایت از آنها را چه از نظرمالی و چه از حیث مراحل اجرایی فراهم کند. به همین منظور تلاش کردیم که مدل جایزه و داوری آن را متمایز و تکمیل کننده رویدادهایی از این قبیل انجام دهیم، بنابراین شاخص‌های ارزیابی را بر پایه شاخص‌های بیانیه گام دوم انقلاب و مقالات بین‌المللی در حوزه نوآوری اجتماعی تدوین کردیم.

مجری این رویداد مهم فرهنگی در ادامه سخنان خود یادآور شد: در همین راستا قدم های آینده برای این رویداد مهم، در دستور کارجایزه قرار گرفت، بطوریکه که جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله همزمان با ثبت نوآوری های اجتماعی در سامانه جایزه میتوانستند مشکلات منطقه خودشان و ایده هایی که برای رفع این مشکلات بود را به ثبت برسانند.

دکتر پروین داداندیش افزود: ما امیدواریم در آینده بتوانیم با برگزاری رویداد استارتاپی با محوریت نوآوری اجتماعی، کنفرانس نوآوری اجتماعی، همایش نوآوری اجتماعی و همچنین جشنواره چندرسانه‌ای خلاق با محوریت جوان نوآور ماندگار، بتوانیم تولیدات محتوایی علمی و هنری و مستنداتی را در این زمینه جمع‌آوری و تدوین‌کنیم.

رئیس دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: امسال نشان عالی شهید سید مصطفی موسوی به عنوان جوانی که با صراحت، اقتدار و توانمند در راستای مسئولیت اجتماعی خود نوآورانه و فناورانه فعالیت داشت، به جوانان منتخب این جایزه اعطا خواهد شد و امیدواریم در سال آینده با شناسایی جوانان مدافع حرم و دانشجوی جوان مدافع حرم در دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم جایزه را مزین به صفات و نام شهدای دیگر مدافع حرم قرار دهیم.

رئیس نخستین دوره جایزه ملی جوان نوآور ماندگار خاطر نشان کرد: خوشبختانه امسال ۱۲۰ اثر از ۲۸ استان، در نخستین دوره جایزه ثبت نام کردند. آثار رسیده به دبیرخانه در سه مرحله داوری شدند. در مرحله دوم ارزیابی بیش از ۷۰ اثر در ۲۳ محور بعنوان آثار برگزیده شناخته شدند و ما برای داوری این آثار، از اساتید و مربیانی که در این بیست و سه محور تخصص داشتند دعوت کردیم تا با دقت این آثار را داوری کنند. در نهایت ۲۰ اثر به مرحله نهایی راه یافت. از مجموع آثار برتر و برگزیده در نخستین دوره جایزه ملی جوان نوآور ماندگار ۸ اثر با محوریت امور خیریه، آموزش محرومین و فعالیت‌های جهادی، ۴ اثر در حوزه فعالیت‌های فناوری اطلاعات و ترویج نوآوری، ۴ اثر در حوزه تولید محصول، ۲ اثر با محوریت توسعه شهری و ۳ اثر درحوزه توانبخشی قرار دارند.

وی افزود: واقعیت این است که داورانی که در این دوره ما را یاری دادند، در تمام مراحل با ظرافت و دقت، ارزیابی‌های خودشان را انجام دادند و لازم می‌دانم از داوران مرحله نهایی جناب آقای دکتر مقداری رئیس واحد بین المللی فرشتگان، جناب آقای دکتر ارجمندی رئیس هیات مدیره بانک دی، جناب آقای دکتر مسعودی معاون اجتماعی سازمان بهزیستی، جناب آقای مهندس دهبیدی پور رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و دکتر دهقانی معاون محترم پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در داوری نهایی آثار برگزیده سپاسگزاری کنم.

همچنین لازم میدانم از حامیان جایزه و حمایت‌های اثربخش، انگیزشی و هدایتی که انجام شد صمیمانه قدردانی نمایم و انشالله قدم‌هایی که برمی‌داریم لایق شهادت و ارزش شهدای والامقام باشد.

دکتر داداندیش در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر ویزه از دکتر آقامیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی تشکر اذعان داشتند: این رویداد مهم فرهنگی در گام نخست با همراهی جناب آقای دکتر آقامیری که خودشان تجربه بسیار ارزنده‌ای در برگزاری جشنواره‌ها و رویدادها، المپیادهای ملی و بین‌المللی و داوری این جشنواره داشتند آغاز شد و در ادامه راه، عزیزانی چون جناب آقای دکتر شمس، معاون دفتر نهاد ریاست جمهوری و از اساتید و مسئولین دانشگاه آزاد اسلامی و همینطور جناب آقای دکتر وحدت رئیس محترم صندوق نوآوری و شکوفایی ما را یاری کردند. لازم به ذکر است همزمان با طراحی این جایزه در صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوقی با موضوع حمایت مالی از فعالیت‌های اجتماعی و نوآوری اجتماعی هم تاسیس شد و امیدواریم که ۲۰ نفر از برگزیدگان این دوره که به مرحله نهایی راه یافتند، با توافقی که انجام دادیم توسط صندوق حمایت شوند و انشاالله توسط شتاب‌دهنده‌ها، فعالیت هایشان تجاری سازی و گسترش پیدا کند و انشاالله از پشتیبانی های خوب مالی آن بهره ببرند.

رییس واحد تهران غرب گفت: لازمست از جناب آقای دکتر ستاری و معاون محترم ایشان آقای قادری فر در معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور تشکر ویژه نمایم چراکه حمایت‌های مالی و تشویق های خوبی انجام دادند. همینطور از تشویق‌ها و حمایت‌های مهندس اوحدی معاون محترم رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید قدردانی می‌کنم.

ایشان ادامه دادند: تشکر ویژه دارم از سرکار خانم مجتهدزاده و جناب آقای سردار کارگر رئیس محترم بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به دلیل اینکه از روز اول جایزه تا همین امروز با ما همراه بودند و همین طور تشکر می کنم از جناب آقای غفاری معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم که تبلیغات بسیار گسترده‌ای در سطح دانشگاه های سراسرکشور انجام دادند.

وی همچنین ضمن تشکر ویژه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: ایشان خیلی مشفقانه وقت گذاشتند و حتی مطالبی را بیان کردند که برای من بسیار جالب بود.ایشان فرمودند که در رابطه با موضوع نوآوری در انقلاب اسلامی، در سال‌های مختلف انقلاب اسلامی نوآوری اجتماعی را می‌بینیم و به نظر من جهاد سازندگی از مصادیق بارز نوآوری اجتماعی است و ما امیدواریم که بتوانیم مستندات این مجموعه‌ها را در اولویت ها در انقلاب اسلامی تدوین کنیم و در معرض دید عموم قرار دهیم.

دکتر داداندیش در ادامه بیانات خود از خانم دکتر حیدری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر حسینی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر و تشکر ویژه داشتند.

ایشان در ادامه ضمن قدردانی از دکتر تندگویان معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان و همراهی های این وزارتخانه خاطر نشان کردند: همانطور که مستحضرید جایزه جوان یکی از برنامه‌های این وزارتخانه و مصوبه مجلس است که وقتی ما اولین رایزنی‌ها را با ایشان داشتیم، ایشان فرمودند؛ نوآوری جوانان و نوآوری اجتماعی جزو سرفصل‌های ما نبوده و خیلی استقبال کردند که این رویداد را حمایت کنند که یک تجربه اولیه ای بدست آورند.

دکتر داداندیش با تشکر از افضلی رئیس تالار وحدت گفت: از دکتر پیرمحمدزاده که از اساتید جوان واحد تهران غرب هستند و مسئولیت موسسه مطالعات جامع رستا را دارند، برای طرح ایده جایزه، تشکیل دبیرخانه و همینطور اجرای آن سپاسگزاری ویژه دارم و از همه همکارانم در دبیرخانه جایزه و واحد تهران غرب تشکر می‌کنم که با ما همکاری های خالصانه داشتند.

رئیس نخستین دوره جایزه ملی جوان نوآور ماندگار در بخش پایانی سخنان خود افزود: بسیار مفتخریم که در خدمت بعضی از خانواده های شهدا در خدمتشان هستیم و امیدواریم که برای ما دعا بکنند که انشالله فعالیت‌های مورد قبول درگاه حق قرار بگیرد و امیدواریم که شهیدان والامقام از این فعالیت راضی باشند و در راه اعتلای آن کمک کنند.

امیدوارم که این فعالیت و این زحمتی که همه شما عزیزان کشیدید ذخیره آخرت همه شما و ما باشد و در آخر با تشکر مجدد از همه عزیزان، امیدوارم با نامه ای خدمت معاونین مقام معظم رهبری تقدیم شد و در آن تمام روند برگزاری جایزه ارائه شد، مقام معظم رهبری هم در این راستا ما را حمایت بفرمایند. به نظر من این حرکت یک حرکت ایجابی در راه تحقق بیانیه گام دوم انقلاب است و امیدواریم که بتوانیم در آینده الگوهای موفقی را در راستای اداره و مدیریت دهه پنجم انقلاب به جوانان معرفی کنیم