دکتر آقامیری: شهید موسوی مکتب نرفته دانشمند شد/شهیدان عزیز شده خدا هستند و به فضل بزرگی دست یافته‌اند | جایزه جوان نوآور ماندگار

دکتر آقامیری: شهید موسوی مکتب نرفته دانشمند شد/شهیدان عزیز شده خدا هستند و به فضل بزرگی دست یافته‌اند | جایزه جوان نوآور ماندگار

دکتر آقامیری: شهید موسوی مکتب نرفته دانشمند شد/شهیدان عزیز شده خدا هستند و به فضل بزرگی دست یافته‌اند

image_pdfimage_print

به گزارش روابط عمومی واحد تهران غرب، مراسم گرامیداشت «سرو قامت ماندگار» با تقدیم نشان عالی شهید «سیدمصطفی موسوی» به خانواده نوجوانان «شهید علی لندی» در سالن اجتماعات شهید موسوی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب برگزار شد.

در این مراسم دکتر آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدا گفت: از دو نوجوان یاد کنیم؛ یکی شهید سید مصطفی موسوی که این چندمین بار هست در مراسم ایشان شرکت می‌کنم و هر بار که آمده ام لذت بردم. یک منش و احساس بسیار خوبی در من ایجاد می‌شود. دیگری چهره‌ی زیبایی که احساس جدیدی را برای ما ایجاد کرد، شهید لندی می باشد. این شهدا در سنین کودکی بزرگ شدند. اجسام در طبیعت ما بعد دارند. خط راست یک بعد طول دارد، مستطیل دو بعد طول و عرض دارد. ما انسان‌ها هم بعد داریم. اولین سوال که می‌پرسیم سن افراد است و این گذر عمر یک سیر طولی است. بعضی از انسان‌ها ویژه هستند و طول عمرشان را می‌گیرند، اما یک عرضی هم به عمرشان می‌دهند یعنی به آخر خط نمی رسند و تمام نمی‌شوند. بعد زندگیشان را عوض می‌کنند مانند شهید سیدمصطفی موسوی، شهید علی لندی، سردار حاج قاسم سلیمانی، شهدای هسته‌ای و دهها شهیدی که همه آشنا هستیم و دیده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران افزود: اینها در اصل در یک جا، مسیرشان را تغییر دادند و از بعد طولی خارج شده‌اند. ۱۱ سال از شهادت شهید شهریاری و ۶ سال از شهادت شهید موسوی گذشته و هنوز ما آنها را حس می‌کنیم و در کنار ما هستند. پس ما می‌توانیم برای زندگیمان بُعد بیافرینیم و مسیر را تغییر بدهیم و همه ی اینها دست خودمان است. یکی با شهادت و یکی با روش‌های دیگر جاودانه می‌شود. ما بزرگانی داریم که جاودانگیشان با شهادت نبوده ولی جاودانه شده‌اند. هر کسی که از این مسیر ساده انسانی و در جهت مثبت خارج می‌شود جاودانه می‌شود.

دکتر سید آقامیری، در این برنامه خطاب به نوجوانان گفت: امروز دو مثال ساده داریم؛ شهید سید مصطفی موسوی که زود دانشمند شد و به مکتب نرفته دانشمند شد و دیگری شهید علی لندی که مورد توجه خدا قرار می‌گیرد و در مقابل همه عزیز و بزرگش می‌کند. در یک شهرستانی یک دفعه یک نوجوانی می‌شود نمونه و آن وقت است که بُعد پیدا می‌کند و امروز ما در تهران نشسته‌ایم و از او یاد می‌کنیم. در سال صدها جوان و نوجوان از بین می‌روند و از این میان یک نفر، مرگش شهادت می‌شود. توصیه من به جوانان و نوجوانان و دانشجویان تغییر بُعد زندگی است و فقط یک بُعد و یک مسیر را نروید. شهادت یکی از راههای آن است و راههای زیادی برای بّعد دادن به مسیر زندگی وجود دارد.
وی ضمن تشکر از حضور دانشجویان شاهد و ایثارگر و نوجوانان در این مراسم افزود: من افتخار می‌کنم که امروز در خدمت خانواده‌های این دو عزیز هستم. آمدن در این جلسات بیشتر برای درس گرفتن خودمان است. در برابر شهدا احساس خسران و زیان داریم. در این جلسات شرکت می‌کنیم که شاید آن اتفاق خوب هم برای ما بیفتد. شعر کوتاه در مورد تنگ و ماهی‌هایی که جایشان در تنگ نیست خوانده شده که آن را تقدیم می‌کنم به امثال سید مصطفی موسوی:
تنگکی گنجایش ماهی نداشت
ماهی از این مشکل آگاهی نداشت
گفته بودندش که این تنگ بلور
خوب جایی هست و آن کوتاهی نداشت
تنگ جای ماهیان خار بود
بر بزرگان خانه و جایی نداشت
بود آزاده، نه در قید سبب
فکر خام قدرت و شاهی نداشت
گر که ماهی کار را مردانه کرد
لیک دل بستی به یک کاه‌ی نداشت
ماهی ما ماهی دلقک نبود
از بدی‌ها چاره جز آهی نداشت
خواست با این تنگ لختی سر کند
جز نجات از تنگ او راهی نداشت
یافت آنگاه تنگ جای مرد نیست
بهره ماندن باوری واهی نداشت
انتهای هر بیایی رفتنیست
این قضا یک راه دلخواهی نداشت
می‌رود ماهی به دریا می‌رود
عادتی بر آب هر چاهی نداشت
رفت ماهی این وداع آخر است
مشت بر هر ناصح ناهی نداشت
مصطفی ماهی مثال خویش دید
چونکه راهی جز ره ماهی نداشت

امثال سید مصطفی و علی لندی یک دفعه احساس می‌کنند در این تنگ جایی ندارند و پرواز می‌کنند و می‌روند و ما چاره‌ای نداریم جز اینکه از مسیری که رفته‌اند درس بگیریم مخصوصاً نوجوانان و جوانان بدانند که همیشه راه بزرگ شدن در کوچکی وجود دارد.

در ادامه معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در آئین گرامیداشت سرو قامت ماندگار بیان کرد: راه شهید فهمیده ها ادامه دارد. تلاش دشمنان برای شکست انقلاب اسلامی شکست خورده است. ۴۳ سال از انقلاب اسلامی می گذرد و این ماندگاری به برکت فرهنگ ایثار و شهادت بوده است.

سردار سلیمانی افزود: راه شهید فهمیده ها ادامه دارد. راه ۳۶ هزار شهید نوجوان که تقدیم ارزش های انقلاب اسلامی شده‌اند، ادامه دارد.

سرتیپ دکتر سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در آئین گرامیداشت سرو قامت ماندگار اظهار داشت: شهید علی لندی الگوی نسل جوان است. عاشورا صحنه ایثار و شهادت است که پیام آن در تاریخ می ماند.

وی ادامه داد: نمادسازی از شهدا وظیفه ما است و باید در این حوزه جدی کار کنیم. باید شهدا به جامعه و به ویژه نسل جوان با استفاده از تمام امکانات معرفی شوند. شهید علی لندی الگوی بسیار خوبی برای نوجوانان و جوانان است.

شهید سید مصطفی موسوی، جوان‌ترین شهید مدافع حرم و دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد واحد تهران غرب که ۲۱ آبان ماه ۱۳۹۴ در حلب سوریه به شهادت رسید و شهید علی لندی نوجوان ۱۵ ساله ایذه‌ای روز ۱۸ شهریورماه پس از وقوع آتش سوزی در خانه همسایه، با فداکاری تمام دو بانوی میانسال گرفتار در آتش را نجات داد و خود دچار ۹۱ درصد سوختگی شد و بر اثر شدت جراحات وارده روز جمعه ۲ مهرماه جان به جان آفرین تسلیم کرد.

گفتنی است در این مراسم که باحضور، دکتر سید محمودرضا آقا میری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، دکتر پروین داداندیش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، سردار یعقوب سلیمانی معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، داوود نورچه‌ای مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد شهید و امور ایثارگران، امیرسرتیپ سهرابی جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، دکتر سید محمدی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و فرمانده شهید سید مصطفی موسوی برگزارشد، نشان عالی شهید موسوی به خانواده شهید نوجوان علی لندی تقدیم و همچنین دراین مراسم از سوی سردار سلیمانی، کتاب «اعلام شهدای دانشجو» به رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و رییس دانشگاه آزاد تهران غرب اهدا شد.