اگر شکاف نسلی حل نشود، دچار مشکل می‌شویم | جایزه جوان نوآور ماندگار

اگر شکاف نسلی حل نشود، دچار مشکل می‌شویم | جایزه جوان نوآور ماندگار

اگر شکاف نسلی حل نشود، دچار مشکل می‌شویم

image_pdfimage_print

سعید اوحدی روز دوشنبه در آیین اختتامیه جایزه ملی جوان نوآور ماندگار – نشان عالی شهید موسوی که در تالار وحدت برگزار شد، افزود: نگاه به تاریخ یک ضرورت برای حل مشکلات است زیرا سبب بصیرت انسان ها برای حل مسایل به خصوص رفع شکاف بین نسل ها می شود.

وی با تاکید بر این که اگر شکاف بین نسل ها را در زمان خودش حل نکنیم سبب گسست نسلی و در نهایت دچار تعارض می شویم، اظهار داشت: در این ارتباط باید بیش از این به نسل جوان توجه شود زیرا تاکید اسلام نیز بر همین مهم است.

معاون رییس جمهوری با بیان این که جوانان بذری برای شکوفایی، نوآوری و رشد جامعه هستند و نگاه حضرت امام (ره) نیز بر همین موضوع بود، ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس را مگر غیر از همین نسل جوان بود که آن را اداره کرد.

اوحدی گفت: جوانان ایرانی دارای بصیرت هستند و تاکنون خدمات بسیار ارزنده ای را در طول انقلاب از خود نشان داده اند، شهدای مدافع حرم و دیگر شهدای ارزشمند از همین نسل جوان بودند که خدا را شاهد می گیرم از نگاه کردن به چشم های مادران شهدا خجالت می کشم و آنها را مادر خود می دانم زیرا در پیشگاه خداوند و ملت بزرگ ایران اسلامی دارای ارزش و جایگاه والایی هستند.

وی با قدردانی از برگزار کنندگان آیین جایزه ملی جوان نوآور ایثارگر نشان عالی شهید موسوی، اظهار داشت: باید برای جلوگیری از گسست نسلی و فضای نسلی، ارزشهای راه شهدا را به نسل های آینده منتقل کنیم تا مانع ایجاد شکاف بین نسل ها شویم.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با بیان این که شهدا دارای عظمت و ارزش والایی هستند، تصریح کرد: ۱۷ هزار تن از شهدا، آزادگان و اسرا را زنان این آب و خاک تشکیل می دهند و نباید اجازه دهیم به حرمت این بزرگواران بین نسل جوان شکاف ایجاد شود.

اوحدی با تاکید بر این که بنیاد شهید و امور ایثارگران با تمام ظرفیت برای تحقق راه شهدا در کنار برگزار کنندگان این گونه مراسم و خانواده معظم شهدا می ماند، گفت: رشادت های شهدا گره گشای مشکلات است و افتخار من خدمت به خانواده شهدا و نوجوانان و جوانان این مملکت است.

صندوق نوآوری و شکوفایی یک شتاب دهنده است

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این مراسم گفت: این صندوق با توجه به رسالتی که برعهده دارد در ارتباط دادن مراکز تحقیقاتی به یکدیگر به عنوان یک شتاب دهنده است و نشان عالی شهید موسوی گامی فراتر در عرصه نوآوری به شمار می رود.

علی وحدت با بیان این که امیدوارم برگزاری این اینگونه مراسم ها هر سال پُر شورتر و ماندگارتر برگزار شود، اظهار داشت: جایزه این آیین که برگرفته از نام یک شهید بزرگوار است ماندگار و دارای ارزش والایی است.

وی تصریح کرد: حوزه نوآوری اجتماعی یکی از حوزه های بسیار مهم، ارزشمند و دارای اثرگذاری خاص در همه امور کشور است و از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

برای گسترش فرهنگ شهدا باید به دنبال ایجاد فضایی مناسب و جدید باشیم

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی نیز در ادامه این مراسم گفت: ایده برگزاری جایزه ملی جوان نوآور ماندگار نشان عالی شهید موسوی از بُعد حماسی و علمی و به عنوان یک ضرورت دارای ارزش و اهمیت خاصی است که باید برای آن برنامه ریزی و سرمایه گذاری کرد.

سید محمود رضا آقا میری اظهار داشت: باید برای انتقال فضای ایثارگری و از خود گذشتگی به نسل های آینده بیش از این سرمایه گذاری کنیم و مانع کم رنگ شدن آن در جامعه شویم.

وی تصریح کرد: برگزاری این گونه مراسم ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و امیدوارم هر روز شاهد گسترش بیشتری در این زمینه باشیم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران ادامه داد: در گسترش فرهنگ شهدا باید به دنبال ایجاد فضایی مناسب و جدید باشیم البته تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته اما کافی نیست و کارهای بیشتر باید در عرصه دانشگاه ها صورت پذیرد.

آقامیری با تاکید بر این که شهید موسوی الگوی بسیار خوبی برای نسل جوان است، گفت: قدردان خانواده معظم شهدا هستیم و خدمت در این عرصه توفیقی است.

۱۲۰ اثر از ۲۸ استان به دبیرخانه این رویداد فرهنگی ارسال شد

رییس جایزه ملی جوان نوآور ماندگار نشان عالی شهید موسوی نیز در ادامه این آیین گفت: شهید موسوی در ۲۰ سالگی پیام امام حسین (ع) و مقام عظمای ولایت را شنید و در راه نابودی دشمنان اسلام (داعش) به شهادت رسید.

پروین داداندیش با قدردانی از خانواده معظم شهدا اظهار داشت: برگزاری آیین جایزه نوآور ماندگار ایده جدیدی برای تحقق منویات مقام عظمای ولایت و قدردانی از جوانان و نوجوانان عرصه پایداری و مقاومت است.

وی با بیان این که امیدوارم برگزاری این آیین معنوی فراهم کننده راه برای نوجوانان و جوانان باشد، تصریح کرد: در برگزاری این آیین ۱۲۰ اثر از ۲۸ استان به دبیرخانه این رویداد فرهنگی ارسال شد که در ۲۳ محور از ۷۰ اثر انتخابی در نهایت ۲۰ اثر در رشته های مختلف برگزیده شد.

در خاتمه این مراسم به خانواده معظم شهید موسوی و ۲۰ نفر از برگزیده شدگان لوح تقدیر و تندیس جایزه ملی جوان نوآور ماندگار نشان عالی شهید موسوی اهدا شد.

شهید مصطفی موسوی ۱۸ آبان ماه سال ۷۴ دیده به جهان گشود. این شهید مدافع حرم از همان سال های کودکی و نوجوانی ذهن خلاقی داشت و استعداد مهندسی اش نمایان بود. او شهید چمران، شهید عباس بابایی و شهید آوینی را الگوی خود قرارداده بود و کتاب های دکتر شریعتی و تفاسیر قرآن را مطالعه می کرد.

شهید موسوی در یکی از دیدارهای خود با سردار شهید قاسم سلیمانی از او خواسته بود کتاب خود را برایش امضا کند که سردار هم در پاسخ گفته بود: من دست شما را می بوسم و شما باید به من امضا بدهید.

وی در ۲۱ آبان ماه ۹۴ و درست سه روز بعد از سالگرد تولدش به درجه رفیع شهادت نائل آمد.