1

  پیرمحمدزاده در مصاحبه با فرهیختگان مطرح کرد: فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه جوانان ماندگار می‌شود

در جایزه جوان نوآور ماندگار، جوانانی که مسئول اجتماعی هستند و با مولفه‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای جوانان انقلابی درنظر گرفتند به‌خصوص آنهایی که با مسئولیت اجتماعی مشکل منطقه خود یا کشور را حل کرده‌اند، شناسایی خواهند شد.

شناسایی فعالان اجتماعی و جوانانی که در حوزه‌های مختلف اقدام کرده‌اند

امین پیرمحمدزاده، دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص جزئیات این جایزه توضیح داد: «جایزه جوان نوآور ماندگار در نخستین سال خود به نام شهید سیدمصطفی موسوی، جوان‌ترین شهید مدافع حرم مزین شد. بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌غرب در ادامه اقدامات انجام‌شده خود بعد از بیانیه گام دوم انقلاب ابلاغیه مقام‌معظم‌رهبری و در ادامه مسیر حفظ نام شهدا و فرهنگ مقاومت و ایثار، بر آن شد تا یک اقدامی را به‌صورت عملیاتی در راستای بیانیه انجام دهد. این جایزه در راستای منویات مقام‌‌معظم‌‌رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب طراحی شد. محوریت این جایزه متناسب با بیانیه گام دوم انقلاب و با نوآوری اجتماعی انتخاب شده است.»

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار با بیان اینکه یکی از اقداماتی که دراین خصوص باید انجام می‌شد، بحث شناسایی جوانانی مدنظر رهبری و در تراز گام دوم انقلاب است، ادامه داد: «جایزه جوان نوآور ماندگار در حوزه نوآوری اجتماعی بعد از مطالعات طولانی کار خود را آغاز کرد. درواقع بعد از مطالعات فراوان و ملاقات با مسئولان برگزار‌کننده رویدادهای مشابه، به این نتیجه رسیدیم که در حوزه نوآوری اجتماعی نیز به‌نوعی باید اقدام کرد.»

او با تاکید بر اینکه جایزه جوان نوآور ماندگار با محور نوآوری اجتماعی برای شناسایی فعالان اجتماعی و جوانانی که در حوزه‌های مختلف اقدام کرده‌اند، پایه‌ریزی شد، گفت: «درواقع جوانانی که نوآورانه برای حل مسائل اجتماعی کشور، حل مسائل مردم و حتی یک محله یا منطقه اقدام کرده‌اند در این جشنواره شناسایی می‌شوند. درواقع به این نتیجه رسیدیم که باید‌ جوانانی که به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده‌اند، پاسداشت شوند.»

پیرمحمدزاده بیان کرد: «بنابراین با توجه به این موضوع جایزه جوان نوآور ماندگار را طراحی کرده و فراخوان آن را اعلام کردیم. درنهایت جوانان با مسئولیت اجتماعی را شناسایی کرده و به این نتیجه رسیدیم که یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان برای پاسداشت جوان نوآور و با مسئولیت اجتماعی انجام داد، برگزاری این جشنواره است.»

  فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه جوانان ماندگار می‌شود

او در ادامه تصریح کرد: «تلاش کردیم بستری برای آگاهی جامعه جهت شناسایی و فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه این جوانان فراهم شود. درواقع تلاش شد این فعالیت‌ها ماندگار شود و یکی از اهداف این جایزه نیز ماندگار کردن فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه است. به‌عبارت بهتر این فعالیت‌ها درخصوص اقدامات نوآورانه‌ای است که این جوانان در کشور و منطقه خود انجام داده‌اند؛ یعنی اگر مشکلی را رفع کرده‌اند، شناسایی شده و این نشان و جایزه به آنان تقدیم ‌شود.»

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار تاکید کرد: «جوانانی که جوانی خود را صرف فناوری و نوآوری کرده و برای حل مشکلات جامعه و کشور تلاش کرده‌اند باید احساس کنند از آنها پاسداری می‌شود. مطالعه بیانیه گام دوم باعث شد محوریت این جایزه، توسعه فرهنگ اجتماعی مبتنی‌بر تحقق شعار سال و به‌کارگیری رویکرد نوآورانه برای حل مشکلات اجتماعی باشد.»

او در پاسخ به اینکه شناسایی جوانانی که مشکلات اجتماعی را رفع کرده‌اند به چه صورت است، توضیح داد: «در ابتدا اطلاع‌رسانی گسترده‌ای در این زمینه از طریق شبکه همکاران جایزه صورت گرفته است؛ اتاق فکر جایزه جوان نوآور ماندگار در راستای شناسایی افرادی که نوآوری اجتماعی داشته‌اند و در عمل به مسئولیت اجتماعی خود در رفع مشکلات مردم و بخشی از کشور نوآورانه اقدام کرده‌اند، با ایجاد مسیری کاربردی در راستای جذب نوآوری‌های جوانان، اطلاع‌رسانی گسترده‌ای را در گام اول میان دانشگاه‌های استان‌ها در دستورکار قرار داد.»

او گفت: «همچنین در گام دوم از طریق شبکه همکاران و حامیان جایزه با نهاد‌های دولتی و آزاد، وزارتخانه‌ها، سازمان‌های امور اجتماعی، استانداری‌ها، شهرداری و سرای محله‌ها، فراخوان جذب و شناسایی جوانان از هر قشری را تحت پوشش و خبر رسانه‌ای قرار داده است.»

پیرمحمدزاده بیان کرد: «بعد از برگزاری یک نشست با دستگاه‌های مربوطه در حوزه جوانان، فراخوان برگزاری این جشنواره در دی‌ماه سال گذشته ابلاغ شد. البته فقط جوانان ایرانی در این جایزه حضور ندارند بلکه در دو بخش دانشجویی و آزاد این فراخوان اعلام شد و محدودیت ملیت نیز در بخش دانشجویی وجود نداشت.»

او ادامه داد: «فراخوان این جشنواره تا فروردین‌ماه 1400 یعنی تولد حضرت علی‌اکبر تمدید شد. 120 اثر از 28 استان به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد و در سه مرحله این آثار داوری شد. در مرحله اول پالایش 72 اثر تایید شد و به مرحله بعدی راه یافت. بخشی از این آثار نیز نیاز به تکمیل مدارک داشتند که به ارسال‌کنندگان برای تکمیل مدارک ارجاع داده شد. مجدد آثار به دبیرخانه جایزه ارسال شد و در سایت javanprize. org  به‌صورت متمرکز بارگذاری شد.»

  22 اثر به سطح ملی راه پیدا کرد

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار با بیان اینکه متناسب با محورهای ثبت‌نام‌شده از داوران خبره و نخبه دانشگاهی برای داوری دعوت شد، اضافه کرد: «با یک تیم ارزیابی اولیه متشکل از 20 داور، این آثار ارزیابی شد و 22 اثر به سطح ملی راه پیدا کردند.»

او با تاکید بر اینکه در سطح ملی، از داوران برجسته‌ای متناسب با تخصص و رشته نسبت به محورهای سطح ملی‌ دعوت به عمل آمد، گفت: «دهقانی‌فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مقداری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی فرشتگان، ارجمندی عضو هیات‌مدیره بانک دی و مسعودی‌فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور به‌عنوان داوران سطح ملی حضور پیدا کردند.»

  طرح جریان‌سازی نوآوری اجتماعی ایجاد شد

پیرمحمدزاده گفت: «بعد از بررسی‌ها در شورای سیاستگذاری، برگزیدگانی برای این جشنواره انتخاب شدند که دیروز (27 اردیبهشت‌ماه) از آنها تقدیر به‌عمل آمد. همچنین در این جایزه یک طرحی را در راستای جریان‌سازی نوآوری با عنوان طرح جریان‌سازی نوآوری اجتماعی ایجاد کردیم. در این طرح سه بخش با عنوان حل مشکل اجتماعی، ثبت نوآوری اجتماعی و بحث نیاز به شتابدهی اجرا شدند.»

او با بیان اینکه نیاز به شتابدهی مربوط به شرکت‌های استارتاپی است که درحوزه نوآوری اجتماعی فعالیت می‌کنند اما در این مسیر موفق نبوده‌اند، اضافه کرد: «بنابراین ما آنها را شناسایی می‌کنیم و در شبکه همکاران خود در صندوق نوآوری و شتابدهنده، فرهنگ مسئولیت‌پذیری را اشاعه خواهیم داد.»

دبیر این جایزه گفت: «در بخش ثبت ایده کسانی که ایده دارند، آن را ثبت کرده‌اند و ما این ایده‌ها را به شرکت‌های استارتاپی، صندوق نوآوری ریاست‌جمهوری و معاونت علمی ریاست‌جمهوری معرفی خواهیم کرد. بخش دوم ثبت مشکلات اجتماعی نیز به افراد برنامه ثبت مشکلات اجتماعی را خواهیم داد تا مشکلات را ثبت کنند و سپس آنها را با کمک شرکت‌های استارتاپی و با مشارکت افرادی که این مشکلات را ثبت کرده‌اند، حل می‌‌کنیم.»

  برگزاری رویداد استارتاپی با محوریت نوآوری اجتماعی در آینده نزدیک

او با بیان اینکه امروز بیش از 60 ایده در این طرح ثبت شده‌اند، تاکید کرد: «ان‌شاءالله در آینده نزدیک با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری یک رویداد استارتاپی با محوریت نوآوری اجتماعی برگزار خواهیم کرد. همچنین برای نگاه علمی که وظیفه دانشگاه است، برگزاری کنفرانس ملی نوآوری اجتماعی را در دستور‌کار قرار داده‌ایم. در بحث فعالیت‌های هنری جوانان نیز یک جشنواره چندرسانه‌ای با محوریت جوان خلاق در برنامه داریم.»

دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار در ادامه درخصوص جوایز این جشنواره نیز صحبت به‌میان آورد و گفت: «در نخستین دوره با نظر اعضای شورای راهبری و اعضای شورای سیاستگذاری، امسال در نخستین دوره، رتبه نخست، دوم و سوم را در این جایزه نخواهیم داشت. در بخش رتبه سوم، سه برگزیده انتخاب شده و به این سه برگزیده برتر در دو بخش دانشجویی و آزاد جوایز نفیس نقدی تعلق می‌گیرد که برای نفر اول 20میلیون تومان در هر دو بخش درنظر گرفته شده است.»

  22 اثر ملی در مسیر شتابدهی قرار خواهند گرفت

او تاکید کرد: «همچنین از 22 اثری که درسطح ملی معرفی شده‌اند درجهت جریان‌سازی نوآوری حمایت مالی خواهند شدند. درواقع برای اشاعه فرهنگ نوآوری اجتماعی از آنها حمایت می‌کنیم تا از طریق شبکه همکاران کمک کنیم فعالیت این عزیزان اشاعه پیدا کند و بتوانند کار خود را گسترش دهند. این 22 اثر درسطح ملی با عنایت صندوق نوآوری و شکوفایی در مسیر شتابدهی قرار گرفته و از حمایت‌ها و تسهیلات صندوق‌های حمایت‌کننده نوآوری بهره‌مند خواهند شد.»

به گفته دبیر جایزه جوان نوآور ماندگار قرار است برگزاری این جایزه ادامه داشته باشد و پایه‌ریزی زیربنای طرح جایزه از ابتدا به‌صورت دوسالانه و سالانه در دستور کار قرار گرفته است.