1

صالحی در اولین «جایزه ملی جوان نوآور ماندگار نشان عالی شهید موسوی»: خلاقیت اجتماعی یکی از حوزه‌های پراثر و نیاز امروز جوامع است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امروز یکی از حوزه‌های مغفول مانده حوزه خلاقیت‌های اجتماعی است، در ارتباط با جایزه ملی جوان نوآور ماندگار نشان عالی شهید موسوی گفت:
مشکلات امروز جامعه به اندازه عقب‌ماندگی علمی و فنی اهمیت دارد و باید این مسائل را با روش‌های خلاقلانه حل کنیم و مراکز پشتیبان را بیشتر به این سمت سوق دهیم.
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اولین «جایزه ملی جوان نوآور ماندگار نشان عالی شهید موسوی» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل تالار وحدت برگزار شد.
در این مراسم سیدعباس صالحی ضمن تجلیل از خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم و سلامت اظهار کرد:
اهمیت این جایزه از چندمنظر مهم است، مفهوم نخست که در این‌ جایزه وجود دارد «نوآوری و خلاقیت اجتماعی» است، خلاقیت در دو بخش فردی و اجتماعی و از گذشته مدنظر بوده است، خلاقیت عنصر جوهری و ماهوی انسان، اجتماع و تمدن است، لذا خلاقیت دارای جایگاه خود و نیازمند تعریف نیست و در تاریخ همه جوامع بوده است.
وی ادامه داد: البته سطوحی از خلاقیت همیشه مورد توجه بوده همچون خلاقیت علمی، فناورانه، کسب و کار و اخیرا هم خلاقیت‌های سازمانی که جز مفهوم‌شناسی خلاقیت و عناصر علمی و ماهوی است. غفلت ما از خلاقیت اجتماعی کمی مشهود است. خلاقیت اجتماعی بیش از سطوح دیگر مهم است. اصولا بخش ناشناخته‌تر خلاقیت در این حوزه است که کمتر هم دیده می‌شود. باتوجه به اینکه بشر در خلاقیت اجتماعی از گذشته تا به امروز با آن در ارتباط بوده است اما در عصر جدید کمتر به آن توجه شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:
حوزه خلاقیت‌های اجتماعی پر اثرتر و نیاز بیشتر امروز جامعه است. یکی از بخش‌های خلاقیت اجتماعی حوزه سلامت است، این حوزه خیلی در بخش سلامت پراهمیت است، ابتدا سلامت جسم که یکی از موارد شایع آن را امروز در شیوع ویروس کرونا شاهد هستیم، اما بخش دیگر سلامت روان است که سازمان بهداشت جهانی برآوردش از ۲۰۳۰ این است که رایج‌ترین بیماری مربوط به بخش سلامت روان و افسردگی خواهد بود، اتفاقی که امروز در جامعه مدرن رخ داده است تنهایی و افسردگی است، در ۲۰۱۸ نزدیک به ۹میلیون نفر در انگلستان تنها بوده و ۲۰۰هزار نفر در این کشور در یک ماه با هیچ‌کس حرف نزدند و این موضوع در ژاپن و آمریکا و… دیده شده است.
صالحی یادآور شد:
حو‌زه سلامت جسمی، روانی و روحی معنوی در خلاقیت اجتماعی بسیار مهم  است که نیازمند راه‌های میانبر برای حل مشکلات آنها هستیم.
وی افزود: حو‌زه دیگر «اعتماد و روابط اجتماعی» است، در جهان مدرن به طور عام و در کشور ما به طور خاص این امر در معرض تهدید است، آمایش‌ها نشان می‌دهد در فاصله سال‌های ۹۳ تا ۹۷ اتفاقاتی که در تعامل اجتماعی رخ داه نشان‌دهنده تنزل است، در حوزه خانواده نسبت به کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه وضعیت ایران بهتر است، اما با این وجود از سال ۹۳ تعامل خانوادگی و ارتباطات درون خانوادگی از ۸۷ درصد به ۷۶ درصد کاهش پیدا کرده است. تعامل با غریبه ها در سال ۹۳ با ۱۱/۴درصد ارتباط به ۵/۹ در سال ۹۷ رسیده است، بنابراین در حوزه تعامل اجتماعی گرفتار یک اتفاق بزرگ هستیم که آینده اجتماعی ما را تهدید می‌کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد:
اگر این موضوعات مسائل ما است به اندازه عقب‌ماندگی علمی و فنی اهمیت دارد و باید این مسائل را با روش‌های خلاقلانه حل کنیم و مراکز پشتیبان را بیشتر به این سمت سوق دهیم.
صالحی ادامه داد: مفهوم دوم در این جایزه موضوع «جوان» است، فرد خلاق اگر مورد تفسیر ما است کلید واژه آن هوش، انگیزه، ریسک‌پذیری، فکر سیار، اعتماد به نفس و پرسش‌گری است و اینها در حوزه جو‌انان کانون است. ادبیاتی که در بیانیه گام دوم انقلاب هم رهبر معظم انقلاب به آن خیلی توجه دارند.
وی خاطرنشان کرد: مفهوم سوم این جایزه مزین شدن آن به نام «شهید موسوی» است، یکی‌ از تمدن‌های گذشته که یک ‌موتور پیشران داشتن اکسیری است که وجود انسان‌ها را طلا می‌کرد که در هر تمدن متفاوت است، تمدن اسلامی اکسیر آن ایثار و شهادت است به این معنا که انسان‌ها با هدف الهی جان خود را در کف اخلاص هدیه می‌دهند، اگر به دنبال تمدن اسلامی ایرانی هستیم این اکسیر هرمقدار دیده، شنیده و عرضه شود مسیر روشن‌تر خواهد بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخن گفت:
وقتی نام یک شهید می‌آید صرفا تعظیم شعائر نیست بلکه یک نگاه جامعه‌پرداز و تمدن‌سازی دارد که از این طریق می‌توان به سمت پیشران بودن حرکت کرد و جامعه از ایستایی بیرون بیاید.