1

جایزه جوان نوآور ماندگار؛ یادگار دانشجوی شهید دانشگاه آزاد

به گزارش روز دوشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با عنوان دانشگاه کارآفرین و موسسه فرهنگی هنری مطالعات جامع رستا بنابر مسوولیت اجتماعی خویش، طرح جایزه عالی جوان نوآور ماندگار را در دستور کار خود قرار داده اند.

این جایزه مزین به نام و صفات شخصیتی شهید سید مصطفی موسوی، جوان ترین شهید مدافع حرم و دانشجوی رشته مهندسی مکانیک این دانشگاه است.

جایزه شهید موسوی بر آن است جوانان برتر و نوآوران ایرانی از همه اقشار اجتماع را فراخوانده و شناسایی کند؛ به عبارت دیگر، هدف از این یادوآره انتخاب جوان نوآور و ماندگار در زمینه مسوولیت اجتماعی، مشارکت نوآورانه در حل مسایل منطقه خود، کشور همچنین افزایش پویایی و ایجاد فرصت های برابر است.

اهداف جایزه

این جایزه اهدافی را دنبال می کند که مهمترین آن شامل ایجاد بستری جهت فهم عمیق و وثیق اندیشه ها و منویات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب، حفظ و بازتولید گفتمان انقلاب اسلامی، بازاندیشی مفهوم شهادت و ایثار از طریق نوآوری در دانش و پژوهش در راستای توسعه پایدار کشور، ظهور و بروز وحدت و ارتقای هویت ملی، دینی و انقلابی نسل جوان است.

همچنین حفظ و ترویج فرهنگ شهادت، ایثار و مقاومت، شناخت و معرفی آرمان جوانان شهید، ارزش آفرینی و باز تعریف فعالیت های متکی بر معیارهای انسان دوستی، شفقت، خودباوری، آزادمنشی، استقامت و نوع دوستی جوانان، معرفی توانمندی ها و خالقیت های اجتماعی اثرگذار جوانان، جریان سازی نوآوری و شکوفایی اجتماعی و ایجاد انگیزه و امید به آینده در جامعه دختران و پسران ۱۸ تا ۳۵ سال از دیگر اهداف این برنامه اعلام شده است.

شرکت کنندگان

شرکت کنندگان جشنواره جایزه سید مصطفی موسوی در ۲ سطح دانشجویی و آزاد مجاز به شرکت در این رویداد هستند.

در بخش دانشجویی، دختران و پسران دانشجو در بازه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال بدون محدودیت مذهب مورد تایید جمهوری اسلامی ایران از تمام دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکان شرکت در این جشنواره دارند.

گروه دوم یا آزاد را دختران و پسران در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال با تابعیت ایرانی بدون محدودیت مذهب مورد تایید تشکیل می دهد.

کمیته علمی 

این جشنواره از سه کمیته علمی، ارزیابی و داوری تشکیل می شود. در بخش کمیته های علمی و ارزیابی، چند نفر از اعضای هیأت علمی واحد تهران دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارند که می توان به دیاکو عزیزی، مریم مصلح، حسین پیشگر، سمیه خلیلی آشتیانی، بابک نصیری، حامد معیری اشاره کرد.

برخی دیگر از مسوولان از وزارت ورزش و جوانان، دفتر نهاد ریاست جمهوری، معاونت دانشجویی و جوان جمعیت جوانان هلال احمر هم در این کمیته ها عضویت دارند.

روند داوری
مستندات ارسال شده به دبیرخانه در چهار مرحله ارزیابی و داوری می شود.

در مرحله اول نخست، اوراق هویتی و مستندات نوآوری توسط دبیرخانه مرکزی مطابق با قوانین عمومی جایزه مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و در صورت تکمیل مدارک به مرحله بعد ارسال می شود.

در مرحله دوم، کارگروه های تخصصی بنابر شاخص های مصوب دبیرخانه مرکزی صلاحیت عمومی و تخصصی،متقاضیان را بررسی کرده و در صورت اخذ حد نصاب امتیاز تعیین شده به مرحله داوری استانی ارسال می کنند.

بر اساس مرحله سوم، کمیته های داوری ستاد استانی بنابر شاخص های مصوب دبیرخانه مرکزی صلاحیت تخصصی متقاضیان را بررسی می کنند و بر اساس بالاترین امتیاز حداقل سه نفر گزینش شده و جهت داوری نهایی به دبیرخانه مرکزی ارسال می شوند.

در مرحله نهایی، یک هیأت تخصصی متشکل از حداقل سه نفر بنابر شاخص های مصوب دبیرخانه مرکزی یک نفر را بر اساس بالاترین امتیاز انتخاب می کنند.

شهید موسوی را بیشتر بشناسیم

شهید مصطفی موسوی ۱۸ آبان ماه سال ۷۴ دیده به جهان گشود. این شهید مدافع حرم از همان سال های کودکی و نوجوانی ذهن خلاقی داشت و استعداد مهندسی اش نمایان بود. او شهید چمران، شهید عباس بابایی و شهید آوینی را الگوی خود قرارداده بود و کتاب های دکتری شریعتی و تفاسیر قرآن را مطالعه می کرد. شهید موسوی در یکی از دیدارهای خود با سردار شهید قاسم سلیمانی از او خواسته بود کتاب خود را برایش امضا کند که سردار هم در پاسخ گفته بود: من دست شما را می بوسم و شما باید به من امضا بدهید.

شهید موسوی در ۲۱ آبان ماه ۹۴ و درست سه روز بعد از زادروزش، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

سخنان سردار دل‌ها درباره شهید موسوی

سردار شهید قاسم سلیمانی درباره شهید موسوی تاکید کرده بود: یکی از همان سربازان اسلام که جانش را و خونش را فدای دین و وطن کرد، تنها پسر من آقا سید مصطفاست که اگر ده ها مصطفی دیگر هم داشتم باز هم در راه حق دین و وطن فدا می کردم.

نظر به اهمیت برگزاری جایزه شهید مصطفی موسوی، دبیرخانه دائمی در سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب تشکیل و برای برگزاری این جایزه بیش از ۲۴ جلسه ستادی، کمیته علمی و اتاق فکر از سوی واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل شد.

شهید موسوی به روایت مادرش 

مصطفی روز پنج شنبه هجدهم آبان ۱۳۷۴ در ساعت ۱۰ و نیم صبح متولد شد. نوزاد سـالمی بود که جای شکر کردن داشت. پنج سالش بود که تجربه جدیدی در بازی هایش پیدا کرد. مصطفی از گل چیزهای قشنگی می ساخت که در آن سن دور از انتظـار بود. آجرهای گلــی ریز درست می کرد و بعد از خشک شدن با آنها خانه های زیبایی می ساخت.

خیلی به جعبه ابزار علاقــه داشت. برایش یک جعبه ابزار اسباب بازی پلاستیکی تهیه کردیم؛ اما باز سراغ ابزار واقعـــی می رفت. آشنایی با جعبه ابزار، زمینه ابتکار و خلاقیت را در او زنده کرد. کاردستی های بسیار زیبایـی می ساخت. اول یک تراکتور، بعد خانه های زیبا و ظریف، چراغ خواب و … ساخت.

ذهن خلاقـــی داشت و استعداد مهندسی اش از همان دوران کودکی شکوفا بود. اولین تابستانی که سرکار رفت، شانزده ساله بود. همراه پسر خاله اش رنگ کاری وسایل چوبی انجام می دادند. با اولیــن حقوقش برای من بلیت سفر مشهد خرید. در دبیرستان رشته ریاضی فیزیک را انتخـــاب کرد. از انتخاب رشته ریاضی در دبیرستان هدف داشت. فقط بحث علاقه نبود. می گفت: «میخواهم در آینده طراح ناو شوم. یک روزی می رسد که ناوی را طراحی می کنم و ناظر ساختن آن می شــوم. حتماً مهندسی اش را خودم به عهده می گیرم و کامل نظارت می کنم تا به بهترین نحو ساختــــه شود.»

اولین سال کنکورش، فیزیک اتمی دانشگـــــاه دولتی بیرجند قبـــول شد. ســــال بعد مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب و رشته فیزیک مهندسی دانشگــــاه دولتی دامغان قبول شد، اما به خاطر علاقه زیاد به مکانیک رشته مهندسی مکانیک را برای ادامه تحصیل انتخاب کرد. شهیدان عباس بابایی، شهید آوینی و شهید چمران را الگوی خود قرار داده بود. کتاب های دکتر شریعتی، شهید چمران، شهید آوینی، رحیم پور ازغدی و تفاسیر قــــرآن را مطالعه می کرد. می گفت رویای اصلی من این است که خلبان شوم و با هواپیمای پر از مهمـات به قلب تلاویو بزنم.

مصطفی بسیار نوآور بود اول راهنمایی که بود به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی جهت نمایشگاه مدرسه هلیکوپتر و زیردریایی ساخت. روزی که می خواست عازم سوریه شود، آرام و قرار نداشت. منتظر ماند تا اذان ظهر شود. سجده رکعــــت دوم بودم که متوجه بستن در و صدای مصطفی شدم که گفت: «مامان، من رفتم خداحافظ».

علاقه مصطفی به کتابخوانی به قدری بود که سه کتاب از جمله زندگی نامه حاج قاسم سلیـــمانی را با خود به سوریه برد. مصطفی در دیدارش با حاج قاسم خواسته بود کتابــش را امضا کند که ســــردار گفته بود من دست شما را می بوسم و شما باید به من امضا بدهید.