1

جایزه جوان نوآورماندگار در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری

خبرگزاری میزان- جایزه جوان نوآورماندگار در راستای منویات مقام‌معظم‌رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب و نوآوری اجتماعی طراحی شده است. هدف طرح جریان سازی نوآوری در حل مشکلات اجتماعی، زمینه سازی برای برقراری تعامل و تحقق ایده‌های جوانان مسئولیت پذیر جامعه است.

در همین راستا با «امین پیرمحمدزاده» دبیر جایزه جوان نوآورماندگار گفت و گویی با میزان داشت:

خبرگزاری میزان:  هدف از طرح جایزه جوان نوآور چیست؟

«امین پیرمحمدزاده» دبیر جایزه جوان نوآورماندگار: هدف از طرح جایزه جوان نوآور ماندگار جریان سازی نوآوری اجتماعی و شناساندن شهید مدافع حرم سید مصطفی موسوی است. شهیدی که نوآور و مخترع بود و الگوی جوانان ایرانی است، شهید سید مصطفی موسوی دانشجوی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد واحد تهران غرب، جوانترین شهید مدافع حرم است که در سن ۲۰ سالگی برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) و آرمان‌های انقلاب و دفاع از مرز‌های کشورمان به دست تروریست‌های تکفیری در شهر حلب سوریه به شهادت رسید؛ و همچنین شناسایی و حمایت از تقدیر از جوانانی است که با نوآوری به مسئولیت اجتماعی خود عمل کرده و توانسته اند با محصولی نوآورانه و یا خلاقیتی اثرگذار مشکلات اجتماعی کشور یا منطقه سکونت خودشان را حل کرده اند.

حالا دانشگاه آزاد تهران غرب این طرح را عملی کرده و در سطح ملی جوانانی که در زمینه مشکلات اجتماعی گره‌ای را باز کرده اند شناسایی و به عنوان الگو معرفی می‌کند و نشان شهید سید مصطفی موسوی را به آن‌ها اهدا خواهد کرد.

میزان:شناسایی جوانانی که مشکلات اجتماعی را رفع کرده اند به چه صورت است؟

دبیر جایزه جوان نوآورماندگار: اطلاع رسانی گسترده‌ای در این زمینه از طریق شبکه همکاران جایزه صورت گرفته است، اتاق فکر جایزه جوان نوآور ماندگار در راستای شناسایی افرادی که نوآوری اجتماعی داشته اند و در عمل به مسئولیت اجتماعی خود در رفع مشکلات مردم و بخشی از کشور نوآورانه اقدام کرده اند با ایجاد مسیری کاربردی در راستای جذب نوآوری‌های جوانان، اطلاع رسانی گسترده‌ای را در گام اول میان دانشگاه‌های استان‌ها اعم از سراسری، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی را در دستور کار قرار داد.

در گام دوم از طریق شبکه همکاران و حامیان جایزه با نهاد‌های دولتی و آزاد، وزارتخانه ها، سازمان‌های امور اجتماعی، استانداری ها، شهرداری و سرای محله ها، فراخوان جذب و شناسایی جوانان از هر قشری را تحت پوشش و خبر رسانه‌ای قرار داده است.

میزان: در خصوص شرایط و روند شرکت در جایزه توضیح دهید؟

دبیر جایزه جوان نوآورماندگار:مسیر ثبت نام و داوری در سایت جایزه به طور مبسوط شرح داده شده است. علاقه‌مندان در دو بخش دانشجویی و آزاد پس از ثبت نام در سایت javanprize.org اسناد خود از اقدامات نوآورانه اجتماعی را بارگذاری می‌نمایند. این جایزه با وجود طرح جریان سازی نوآوری در حل مشکلات اجتماعی امکان ورود جوانان نوآور به سال‌های آتی جایزه را فراهم می‌آورد؛ و اقدامات ایشان با همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در شبکه‌ای از شتابدهی و ارتباط با بزرگ‌ترین استارت آپ‌ها و شتابدهنگان قرار می‌دهد؛ بنابراین اگر جوانان در مرحله‌ای از اقدامات نوآورانه دچار شکست شده اند و یا دارای ایده‌هایی هستند که هنوز اجرا نشده است، حتما به سایت جایزه مراجعه نمایند.

آمار‌ها نشان دهنده‌ی آن است که از زمان اعلام فراخوان بیش از ۱۵ هزار بازدید از سایت جایزه صورت گرفته است؛ و جوانان نوآور از ۲۵ استان در کشور از جمله استان‌های فارس، آذربایجان شرقی، تهران، کردستان، خوزستان، قزوین، اصفهان، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، لرستان، خراسان جنوبی، کرمانشاه، کرمان، سمنان، اردبیل، همدان، مرکزی، خراسان رضوی، زنجان، قم، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان شمالی تا کنون از این رویداد ملی استقبال چشم گیر نموده و شرکت کرده اند.

میزان: مهلت شرکت در جایزه تا چه زمانی ادامه دارد و چه جوایزی برای این جایزه در نظر گرفته شده است؟

دبیر جایزه جوان نوآورماندگار: شرکت در جایزه از ۲ دی ماه آغاز شده و تا ۵ مهر ماه ادامه خواهد داشت. داوری‌ها بعد از اتمام ثبت نام آغاز می‌شود و برندگان نهایی در ۲۲ فروردین سال ۱۴۰۰ معرفی خواهند شد. جوایز نقدی و غیر نقدی ارزنده‌ای برای جوانان آگاه به زمان و دغدغه‌مند در نظر گرفته شده که علاقه‌مندان با مراجعه به سایت رسمی جایزه میتوانند ملاحظه فرمایند.

میزان: آیا برگزاری این جایزه در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت؟

دبیر جایزه جوان نوآورماندگار: پایه ریزی زیربنای طرح جایزه از ابتدا به صورت دو سالانه و سالانه در دستور کار قرار گرفته است؛ و در راستای عمل به هدف اصلی جریان سازی نوآوری کوشیده است با تدوین طرح‌های دیگری همچون کنفرانس ملی نوآوری اجتماعی و فرایند اخذ مجوز آن گام‌های موثری به سوی هدف بردارد.

ضمن آنکه دبیرخانه‌ی جایزه در ادامه‌ی همکاری با مرکز اقتصاد خلاق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، دومین جشنواره چند رسانه‌ای خلاق را با محوریت جوان خلاق، در دستور کار خود دارد. تا هر دو رویداد ذکر شده را در سال ۱۴۰۰ عملیاتی کند.

گام اول جایزه انشالله ضمن شناخت و پرورش جوانان آگاه و کنشگر، به شناخت قابلیت‌ها و پتانسیل‌های نوآوری اجتماعی در میان آنان می‌انجامد. جایزه جوان نوآور ماندگار در صدد است با احصا ظرفیت‌های نوآوری اجتماعی در گام‌های آتی فراگیر، پویا و موثر عمل نماید.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/